ulkoliikunta

ULKOLIIKUNTA- 8 Ainutlaatuista Hyötyä

Ulkoliikunta – Olet jo varmaan enemmän kuin tietoinen sen ainutlaatuisista hyödyistä:  paremmasta unesta, lisääntyneestä energiasta ja avusta tiettyjen terveysongelmien torjunnassa. Mutta et ehkä ole tullut ajatelleeksi, että se ,missä päätät harrastaa liikuntaa, voi mullistaa ulkoliikuntarutiinisi täysin. Löytääksesi yhden alueesi parhaista treenipaikoista sinun tarvitsee vain katsoa ikkunastasi ulos. Ulkona harjoitteluun liittyy monia tieteellisesti todettuja etuja, jotka haastavat mielesi ja kehosi yhtä lailla.
Eikä unohdeta sitäkään, että ulkoilulla on myönteinen vaikutus mielenterveyteesi. Tai sitä, että ulkona liikkuminen ei vaadi pysyvää kuntosalijäsenyyttä.
Tarvitsetko lisää vakuuttelua “vihreän liikunnan” kokeilemiseksi? Lue nämä ulkoliikunnan 8 ainutlaatuista hyötyä itsellesi!

1. Ulkoliikunta parantaa mielenterveyttäsi

Mielenterveys on yleisen kunnon olennainen peruspilari – ja ulkona liikkuminen voi auttaa parantamaan yleistä mielentilaasi. Vuonna 2021 tehdyn, yli 20 000 ihmistä käsittäneen tutkimuksen mukaan ne, jotka “harrastavat enemmän liikuntaa ja erityisesti ulkoilua, kokevat vähemmän masennusta ja ahdistusta kuin ne, jotka eivät harrasta liikuntaa”. Toisessa vuonna 2021 tehdyssä analyysissä, jossa tutkittiin 14 231 tietuetta ja 50 tutkimusta ulkoilun vaikutuksista, todettiin, että osallistuminen “luontoon perustuviin interventioihin” – mukaan lukien puutarhanhoito, ulkoilu ja luontoon perustuva terapia – 20-90 minuuttia päivässä useiden viikkojen ajan “paransi mielenterveyden tilaa aikuisilla, mukaan lukien ne, joilla oli jo ennestään mielenterveysongelmia.

2. Ulkoliikunnan hyödyt tarjoavat ainutlaatuisia haasteita kehollesi

Ulkona liikkuminen tarkoittaa sitä, että kohtaat jatkuvasti muuttuvan ympäristön, joka pitää antaa kehollesi haastetta. Voidaan ajatella, mitä haastavampi maasto on, sitä kovemmin kehon on työskenneltävä ylläpitääkseen tehokasta työtahtia” Käytännössä tämä tarkoittaa, että kävely, vaellus tai juoksuvaihtelevassa maastossa, kuten mutkaisilla poluilla, hiekkarannoilla tai jopa vain mäkisillä teillä, antaa kehollesi kovemman vastuksen kuin kuntoilulaitteen käyttö. Puhumattakaan tuulenvastuksen ja vaihtelevien lämpötilojen aiheuttamista kuntoiluhaasteista ja -hyödyistä.

ulkoliikunta

3. Ulkoliikunta voi itse asiassa pienentää loukkaantumisriskiäsi

Kun harjoittelet kuntosalilaitteella, teet toistuvia liikkeitä, jotka treenaavat samoja lihaksia samalla tavalla, voi joissain tapauksissa johtaa ylirasitusvammoihin. Ulkoliikunnassa jatkuvasti vaihtuva maasto treenaa eri lihaksia eri tavoin, mikä voi parantaa sidekudoksen lujuutta, mikä voi auttaa välttämään tiettyjä vammoja. Monipuolisuus kaikessa harjoittelussa, oli se sitten kuntosalilla tai ulkona tapahtuvaa, on hyväksi.

4. Hengität raikkaampaa ilmaa

Tämä pätee, vaikka asuisitkin suurkaupungissa. Ympäristönsuojeluviraston mukaan ilmanlaatu sisätiloissa on usein vakavammin saastunut kuin ulkona, jopa suurimmissa ja teollistuneimmissa kaupungeissa. Ja myönnettäköön, että ulkoilma tuoksuu muutenkin paremmalta kuin hikinen kuntosali. Ulkona tunnet raikkaan tuulen ja vaihtuvan ilman ollessasi lenkillä tai jonkun muun lajin parissa.

Tässä hieman lisää raikkaan ulkoilman hyödyistä, ja siitä mikä vaikutus sillä on hyvinvointiimme!

 

5. Ulkoliikunta todella haastaa mieltäsi

Vaikeassa maastossa liikkuminen ja ulkoilman ärsykkeiden ympäröimänä oleminen treenaa muutakin kuin vain kehoa. Asiantuntijat sanovat, että ulkoilun luonnolliset haasteet voivat laittavat mielesi töihin ja auttavat sinua pysymään keskittyneenä ja läsnä harjoituksen aikana. Myös aivosi saavat harjoitusta.

6. Ulkona harjoittelu voi saada treenin tuntumaan menevän nopeammin

Vuonna 2017 tehdyssä tutkimuksessa havaittiin, että osallistujat saivat enemmän nautintoa ulkona liikkumisesta, vaelluksesta, kuin sisäliikunnasta, kävelystä. Tutkijoiden mukaan ulkoliikunta johti siihen, että osallistujat tunsivat itsensä vähemmän väsyneiksi, energisemmiksi ja kaiken kaikkiaan positiivisemmiksi treenikokemuksestaan. Vuonna 2013 tehdyssä erilaisten vihreää liikuntaa koskevien tutkimusten analyysissä todettiin myös, että ulkona liikkuminen “vähentää koettua ponnistelua ja antaa yksilöille mahdollisuuden työskennellä suuremmalla työmäärällä, mikä voi auttaa lisäämään liikunnan määrää ja motivaatiota jatkaa”

7. Immuunijärjestelmäsi voi saada kaivattua vahvistusta

Auringonvalon saanti on tärkeää terveen D -vitamiinitason ylläpitämiseksi, ja ulkoilu tarjoaa sitä varmasti. Mutta siinä ei ole vielä kaikki. Joidenkin tutkimusten mukaan fytonsidien eli ilmassa olevien kasvikemikaalien hengittäminen voi itse asiassa parantaa elimistön immuunivastetta 50 prosenttia tai enemmän. Lisää syitä hengittää syvään.

8. Yksinkertaisesti sanottuna se on ilmaista

Unohda kuntosalijäsenyydet tai kalliit kotiharjoittelulaitteet. Ulkona liikkuminen vaeltamalla, juoksemalla, kävelemällä tai jopa puutarhanhoitoa harrastamalla on täysin ilmaista. Et tarvitse muuta syytä kokeilla sitä! Riittää, että sinulla on mukana itsesi ja astut ulos ovesta! LÄHDE tutkimaan, mitä kuntoilumahdollisuuksia lähiympäristöstäsi löytyy! Muista, että valitset sitten sisä- tai ulkoliikunnan, saavutat liikunnalla monet lyhyen-, että pitkän aikavälin hyödyt kehollesi ja mielellesi.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *