Tanssinopettajat opettavat oppilailleen tanssin tekniikkaa, esiintymistä ja koreografiaa. Jotkut opettajat keskittyvät yhteen tyyliin, kun taas toiset työskentelevät monen erimlajin parissa, kuten baletti, jazz, moderni, steppi, tanssisali, swing, salsa, hiphop, folk, tankotanssi tai perinteiset tanssimuodot eri puolilta maailmaa. Tanssinopettajat työskentelevät monissa eri ympäristöissä, kouluista ja yksityisistä studioista sosiaalikeskuksiin ja kuntosaleihin, ja yhtä monenlaisten oppilaiden kanssa, pienistä lapsista huippuammattilaisiin huippuyhtyeissä.
Useimmat opettajat ovat itse tanssijoita ja/tai koreografeja, ja he tuovat työhönsä suuren tietämyksen ja tekevät sitä intohimolla. Menestys tanssinopettajana voi tapahtua monin eri tavoin: oman yksityisen studion avaaminen, upean julkisen koulun tanssiohjelman kehittäminen tai työskentely arvostetussa konservatoriossa tai tanssiryhmässä voivat olla tanssinopettajan uramahdollisuuksia. Vaikka tanssinopettajien käyttämät erityiset toiminnot ja lähestymistavat vaihtelevat suuresti sen mukaan, minkä tyylinen ja minkälaisessa ympäristössä he opettavat, useimmilla tunneilla on jonkinlainen yhdistelmä lämmittelyharjoituksia, tekniikkaan perustuvia harjoitteita, koreografian opettelua tai harjoittelua ja esiintymisharjoituksia. Oppilaat voivat myös kehittää omia koreografioitaan, työstää toistensa koreografioita tai harjoitella improvisaatiota. Varhaiskasvatuksessa työskentelevät tanssinopettajat voivat sisällyttää tanssitekniikoita leikkiharjoituksiin, joiden tavoitteena on kehittää rytmin ja liikkeen perusasioita.

Urapolku
Useimmat tanssinopettajat ovat kokeneita tanssijoita tai koreografeja, jotka ovat erikoistuneet yhteen tai useampaan tyyliin. Heistä voi tulla opettajia ammattiuransa päätyttyä tai he voivat jatkaa molempia samanaikaisesti. Useimmat julkiset ja yksityiset koulut edellyttävät tanssinopettajilta tanssin kandidaatin tutkintoa sekä opettajan pätevyyttä, kun taas yliopistotason tanssinopettajilta odotetaan MFA-tutkintoa. Menestystä tanssinopettajana voi olla monenlaista: oman yksityisen studion avaaminen, koulun tanssiohjelman kehittäminen tai työskentely arvostetussa konservatoriossa tai tanssiryhmässä. Tanssinopettajat voivat myös halutessaan työskennellä voittoa tavoittelemattomien järjestöjen kanssa voittoa tavoittelemattomina taiteilijoina tai hankkia lisäkoulutusta tanssiterapeuteiksi
Työmahdollisuudet
Tanssinopettajat työskentelevät monenlaisissa ympäristöissä, kuten julkisissa kouluissa, yksityiskouluissa, tanssiakatemioissa, konservatorioissa, yliopistoissa, yksityisissä tanssistudioissa, kuntoklubeilla, kuntosaleilla ja risteilyaluksilla. Monet tanssistudiot vaativat opettajilta tanssivakuutusta tai tanssikuntoutuksen vastuuvakuutusta, kun taas kuntoklubit ja kuntosalit edellyttävät yleensä kuntovalmentajan pätevyyttä. Ne, jotka opettavat osana voittoa tavoittelematonta organisaatiota, työskentelevät todennäköisesti ei-perinteisissä ympäristöissä, kuten sairaaloissa, vankiloissa, sosiaalikeskuksissa, kodittomien turvakodeissa ja kuntoutuskeskuksissa.
Tanssinopettajan ammatillisiin taitoihin kuuluvat mm.
- Tanssin tekniikka
- Koreografia
- Syvä erikoistuminen yhteen tyyliin tai laaja tietämys useista tyyleistä
- Opetus
- Budjetointi
- Viestintä
- Johtaminen
- Organisaatio
- Fyysinen kunto
Tunnetaidot
Tanssinopettajat suhtautuvat intohimoisesti sekä tanssiin että opettamiseen. Heillä on erinomaiset viestintä-, organisointi- ja johtamistaidot, joiden avulla he pystyvät hallitsemaan luokkahuonetta, järjestämään opetussuunnitelman ja välittämään oppilaille vaikeita käsitteitä. Tanssinopettajat, jotka ylläpitävät omia studioita, ovat sekä liikemiehiä että opettajia, ja heillä on oltava hallinnollisia ja liiketaloudellisia taitoja. Sen lisäksi, että tanssinopettajat työskentelevät tanssisalissa, he käyttävät aikaa myös tunneille valmistautumiseen, oppilaiden edistymisen tarkkailuun ja seurantaan sekä kouluttautumiseen ja uusien taitojen hankkimiseen. Useimmat viettävät joustavaa työelämää, joka perustuu osa-aikaisiin opetustehtäviin useissa eri yhteyksissä – joustava aikataulu, joka voi jättää tilaa henkilökohtaisille projekteille ja työn jatkamiselle ammattitanssijana tai koreografina. Toiset taas haluavat vakautta ja johdonmukaisuutta harvinaisemmissa kokopäivätoimisissa tehtävissä, joita on tarjolla yliopistoissa, konservatorioissa ja yksityisissä studioissa.