TOP 3 Parasta tapaa lievittää stressiä

Tanssimisen on osoitettu olevan yksi vaikuttavimmista tavoista lievittää stressiä. Se auttaa parantamaan mielialaa, vähentämään stressiä ja ahdistusta sekä lisäämään itsetuntoa.

Paras tapa lievittää stressiä on tehdä jotain fyysistä, kuten mennä tanssitunnille tai vaikka lenkkipolulle.

Me kaikki tunnemme termin “stressi”. Se määritellään henkiseksi tai emotionaaliseksi rasitukseksi tai jännitteeksi, joka johtuu tyypillisesti vaativista olosuhteista. Stressi liittyy usein työ-, perhe-, raha- ja muihin henkilökohtaisiin asioihin.

Stressi voi johtaa moniin terveysongelmiin, kuten sydänsairauksiin ja masennukseen. Jos sinulla on ollut stressaava työpäivä takana, on erityisen tärkeää löytää tapa rentoutua. Yksi parhaista keinoista stressin purkamiseen on tehdä jotain fyysisesti kuormittavaa. 

Paras tapa lievittää stressiä on ehdottomasti tanssi, sillä se sopii kaikille iästä ja taitotasosta riippumatta!

 

 

1. Tanssi

Tanssi on ylivoimaisesti yksi parhaista tavoista lievittää stressiä.

Se auttaa sinua pääsemään eroon negatiivisista tunteista ja saa olosi tuntumaan energisemmältä. Tanssiminen on loistava tapa saada veri virtaamaan ja vapauttamaan hyvän olon hormoneja, endorfiineja.

Se on myös hauska tapa seurustella ystävien tai jopa tuntemattomien ihmisten kanssa. Lisäksi tanssitunneilla soi menevä musiikki, joka lisää hyvän olon tunnetta. Liikkuminen musiikin tahdissa sekä ihmiskontaktit takaavat tuplasti paremman olon tanssitunnin jälkeen.

Tanssitunneilla käymisestä saat siis moninkertaisen avun stressin lievittämiseen!

Tanssin erinomaiset hyödyt voit saada minkä ikäisenä tahansa! 

“Tanssin aivoterveyttä parantavat vaikutukset näkyvät jopa ikääntyneiden tanssinharrastajien aivokuvissa.”

Näin sanotaan myös aivoliiton artikkelissa, jossa kerrotaan stressin ja tanssin välisestä suhteesta.

Tanssilajeja on monia ja pääset tutustumaan lisää täältä!

 

2. Liikunta

Tanssin lisäksi jokin muu fyysinen harjoitus voi olla avuksi vähentämään stressitasoja kehossasi. Fyysinen rasitus vapauttaa endorfiineja ja tuottaa serotoniinia, joka auttaa torjumaan masennusta ja ahdistusta.

Liikunnan avulla kehomme ja mielemme pysyy myös virkeänä, jolloin olemme vähemmän alttiita stressaantumaan. 

Jo 15 minuuttia sykettä nostavaa liikuntaa päivässä riittää! Näin sanoo lääkärilehti.

Valitset sitten tanssin, kuntosaliharrastuksen, juoksemisen tai jonkin muun lajin, on liikunta oiva lääke stressinhallintaan. 

 

Liikunta vähentää stressiä
Fyysinen aktiivisuus on parhain tapa lievittää stressiä!

3. Jooga

Tanssimisen ja muun liikunnan ohella on myös hyvä opetella pysähtymään itsensä äärelle. Pysähtyminen kehon ja mielen kanssa yhdessä on myös hyvä stressinlievityskeino. Hengittäminen, läsnäolo sekä itsensä havainnointi voi auttaa tiedostamaan omia stressinlähteitä.

Jooga on loistava tapa rentoutua! Se yhdistää hengityksen ja liikkeen, joka parantaa joustavuutta, lihaskuntoa sekä tasapainottaa kehon energiatasoja. Joogasta on hyötyä niin tanssijoille kuin muiden lajien harrastajille.

Joogatunnin jälkeen tunnet itsesi energisemmäksi ja ajatukset virtaavat vapaasti.

Tässä mielenkiintoinen tutkimus joogan vaikutuksesta stressiin!

Mistä liikunnasta saat parhaat hyödyt?

Aerobinen kuntoliikunta auttaa tutkitusti eniten lievittämään stressiä. Näitä lajeja ovat juuri yllä mainitut tanssi sekä juoksu.

Jooga on rauhallisempaa liikkumista ja auttaa kehoa palautumaan lisäämällä kudosten aineenvaihduntaa. 

Tanssiminen ja tanssitunnilla käyminen yhdistää fyysisen aktiviteetin, liikkumisen musiikin tahdissa, hauskanpidon sekä sosiaalisten suhteiden ylläpidon.

Näillä kaikilla on positiivinen vaikutus stressitasoihimme. Siksi tanssia kannattaa kokeilla yhtenä stressin lievittämisen keinona!

Mikä laji on sinusta paras stressinlievitykseen?

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *